Tuesday, February 14, 2012

Erti Kasih Sayang..

Jumpe story ni dari Fb sorang kawan..sedih plak bile bace..n rase cam ade kena mengena jek ngan aku..hihi. aku ni mmg sll cari kelemahan en.hubby sllnye time marah @ geram kat die la sll terlepas cakap, cakap ikut perasaan bkn niat pun tp sbb ati dah sakit xsedar ape yg diucapkan, tp en.hubby sepanjang kawen xpenah pun sebut tentang keburukan aku..huhu rase bersalah sangat dengan yu syg..maafkan ai ye..:'(

ceritanya begini..

Pada suatu malam,sepasang suami isteri sedang menonton televisyen..…Rancangan apa, tak dapat pula dikenal pasti. Tiba-tiba si isteri mendapat idea untuk mengisi masa lapang mereka.

Si isteri : Abang,nak tak kita catatkan sikap atau kelakuan kita yang tidak kita senangi.
Si suami : Untuk apa semua itu
Si isteri : Selain untuk mengenali abang dengan lebih rapat, kita juga boleh tahu apa sikap ayang yang abang tidak sukai dan begitulah sebaliknya
Si suami : Emmm…Baiklah
Si isteri : Tapi untuk lebih kepuasan dalam catatan kita nanti, kita berpisah tempat tidur malam ni. Untuk malam ni saja.

Setelah dipersetujui, malam itu mereka berpisah bilik tidur, si suami tidur diruang tamu manakala si isteri pula di bilik tidur. Mereka masing-masing kelihatan kusyuk mencatatkan segala keburukan masing-masing. Keesokan paginya, semasa pasangan ini bersarapan pagi, si isteri telah mengeluarkan hasil catatan semalamanya. 3 helai kertas semuanya. Penuh ketiga-tiga muka surat tersebut..Si suami terkejut melihat sebanyak itukah buruknya sikapnya selama ini terhadap isterinya. Tetapi si suami bersahaja walaupun dalam diam ada hati yang terluka..(huhuuh sedihnye)

Si isteri : Abang, sebelum ayang bacakan semua ini ayang minta maaf sekiranya ada yang menyinggung perasaan abang nanti.
Si suami : Tidak mengapa sayangku..Bacalah. .
.
Si isteri pun membaca satu persatu tentang sikap suami yang tidak disukainya.Si isteri terus membaca dan membaca sehinggalah tamat catatan yang terakhirnya. Dengan berpuas hati si isteri tersenyum kepada suaminya.

Si isteri : Sekarang giliran abang pula..
Si isteri berdebar-debar menunggu, Si suami mengeluarkan kertas-kertasnya,

Si suami : Sayang, abang minta maaf banyak-banyak sebab tidak ada apa yang perlu abang catatkan di kertas ini..Sesungguhnya sayang tidak ada kurangnya bagi abang.
Ketika saat abang menerima ijab dan qabul lagi, abang sudah sedia menerima sayang dengan sepenuh hati dan jiwa. Sayang merupakan anugerah yang dikurniakan ALLAH S.W.T. kepada abang.
Abang minta maaf sekali lagi jika selama ini terlalu banyak sikap abang yang tidak sayang senangi. Abang cuba membahagiakan sayang, tapi jika abang tidak mampu, MAAFKAN ABANG…….

Si isteri tidak terkata apa-apa….Yang ada cuma penyesalan yang sarat penuh di dada. Si isteri menangis di dada suaminya..Memohon keampunan…


*moral of the story..jgn terlalu ikut perasaan, perempuan fitrahnya mmg kurang sabar, cepat berkecil hati dan mengambil berat perkara remeh temeh, sbb tu kite sll melihat keburukan org lain, sedangkan diri sendiri pn sebenarnya byk kelemahan perlu diperbaiki..ayuh kite berubah menjadi isteri solehah yang terbaik buat suami..(pesanan utk diri sendiri ni..huhu)

No comments:

Post a Comment