Glitter Words

Tuesday, November 1, 2011

Rumah Pertamaku..:D part I

Alhamdulilah akhirnya impian untuk memiliki rumah tersendiri b4 mencecah 3siries akhirnya tercapai..:D actually idea nak beli umah ni dah lame ade..malah aku penah booking sebiji kondo dkt bukit puchong lam taun 2009 harge 156K siap ade swimming pool n 24h security guard. tapi mase tu mgkn belum rezeki last minit aku cancel booking sbb takut xcukup makan n maintainance fee die sgt mahal!!..kondo katekan. pastu plak bile nk p keje kena lalu satu tol 1.60. uish besar bajet kalo duduk puchong ni sbb tu sape yg duduk puchong aku cakap orang kaye2..haha. then bile tgk kawan rapat aka BFF masing-masing dah ade umah sendiri dh macam tercabar dan jeles la plak tgk diorang dah ade aset sendiri. aku je yg masih ddk kt kuarters kerajaan. memang la xdinafikan umah yang disediakan cukup sempurna lengkap dan dekat dengan opis aku, tapi walau sebest mane pun tetap umah orang kan...feel tu lain!huhu.

mula2 en. hubby cam xberape amik kesah sangat pasal beli umah sbb ekonomi family mase tu agk kurang stabil n takut aku buat perangai cam dulu cancel last minit..hihi..tambah2 lak dengan kehadiran orang ketiga (anak aku la tu) tentula nk kena stanby duit yang banyak kan..tp tula kita kena percaya pada rezeki Allah, alhamdulilah dalam kegembiraan sambut orang ketiga, aku terlebih dahulu digembirakan dengan khabar @ kenaikan pangkat ke gred yg lebih tinggi..syukur..Aminnn. lepas buat sume kira-kira tolak utang kereta, makan, minum, insurans, anak, bil2, gedebuk gedebak jeng2..baki gaji masih positif..yeaaa boleh beli umah ni..heheh so bermula lah misi pencarian umah pertama kami. mula-mula aku servey2 dulu lam mudah.my cari umah2 subsale di lokasi2 yg ok..tapi mak aih mahal2 yek umah2 lam mudah.my ni. kalo ade yg murah pn umah dah macam ape..nak kena kuar banyak duit utk repair..so aku reject, kabo kat en.hubby xmo la umah subsale nak umah baru..dah alang2 kan..:P

Pastu kitorang round2 jugak area kajang, bangi, sg merab, sri kembangan tapi mak aih umah2 area tu mahal2 doh tak mampu rasenye..kalo loan lepas pn (combine loan laki bini) xkan nak makan pasir kan..huuhu. so sekali lagi reject kawasan tu..pastu kami tukar location plak servey2 umah di sepang..kawan2 pun de cakap area sane harge umah masih ok n mampu lah utk kami yg gaji kecik ni. aku round2 area kota warisan..umah memang cantik2 tapi harge masih luar budjet kami..yela nk cari umah bawah 200k sekarang mmg payah dah nak jupe.

then aku survey umah di area salak tinggi sbb en.hubby cakap kawan  opis die ade beli umah kat sane harge 160k umah teres setingkat luas standard 20x70. aku pn ade pegi tgk umah tu dah siap tggu mase nak dapat cf je..cantik kalo tanye aku mmg aku suke..tp sbb dah lambat tau kan sume umah dah sold out.huhu bkn rezeki kot..pastu kat sebelah taman tu ade projek baru nak naik..aku n en.hubby try call pemaju tu nk jupe tanye pasal harge n nk tny gak kot2 umah yg aku berkenan tadi ade kosong lagi..cite punye cite, sembang punye sembang si pemaju tu cite pasal projek baru diorang lagi satu dalam tanah yg same tp lain taman umah semi D. design mmg cantik en. hubby mmg dah falling in love lah tp aku lak yg xbape bekenan sbb umah tu cam dalam semak pastu ade lak rumours kate kawasan tu sll naik air kalo ujan lebat. dlm ati mmg 50% x berkenan tp diamkan je dulu. pastu aku ajak en. hubby lajak ke depan sikit lagi tgk kalo2 ade projek baru. kalo u ols nak tau BBST skrg mmg tgh rancak membangun..so pade sape2 yang nak cari umah utk ddk or investment mmg seswai lah..kalo tgk tepi2 jln tu meriah jek tiang lampu dgn bunting projek2 baru.

ok sambung balik, pastu we ols singgah petronas jap beli air dahage la plak yela p cari umah tgh2 ari panas terik..kesian echa berpeluh2 badan pn dah gatal2..so benti kejap la rest. then aku nmpk seberang jalan tu ade satu projek baru aku nmpk bumbung tgh nk naik..tp sbb aku ni kan rabun so aku suh en. hubby tgk papan tande die tulis ape..mmg projek baru harge umah dari 158-249K..wahh ni suda bagus harge umah within our budget. mengeletik rase nk suh en. hubby call..aku mmg malas nak2 call org so aku bg arahan jela..hahaha. en. somi pn call pemaju tu tp bkn rezeki jgk kot umah sume dah sold out...tapppppiiii pemaju tu cakap ade 2-3 org yg loan belum lulus. die suh kitorang sms nama so nnt die kan put lam waiting list. aku cakap ok la kalo ade rezeki x kemane kan.

sbb masing2 dah penat n lapo so kitorang decide balik umah jela..echa pun dah ngamuk2 nak tido n penat + lapa..cian ank mama..kul 6.30 kami smp umah pas singgah taman warisan pst 16 beli nasi ayam...


umah qaseh in the making..umah ni mama papa hadiahkan utk aleesya aka echa ank mama ble mama n papa dh xde nnt..sblm smp mase tu umah ni hakmilik kita bersama..



to be continue part tu..hihihi :P

No comments:

Post a Comment